tisdag 15 juli 2008

Köp Faktum..

IMG_0042_redigerad-1

Min systers kattungar är så otroligt söta, så det blir en bild till. Vi har redan tre katter, annars hade det nog blivit en till.

Mamman är norsk skogskatt, pappan vet vi inte.

Nu börjar det här vädret  bli jobbigt, fast det är väl en typisk svensk sommar. Tur man kan sitta inne och mysa framför datorn eller TV,n.

Jag var hemlös under en period när jag höll på med droger och många gånger sov man i trappuppgångar. Det var djäkligt jobbigt på vintern, men även sommaren är jobbig. Tänk er  själva in i situationen att inte ha en dörr att stänga om er.

 430px-Homeless_-_American_Flag

Det  går en bra serie i repris nu, Snuskigt rik och hemlös. Den går  på  tv4 fakta på torsdagar runt 23-tiden på kvällen. Klistrar in från TV-tablån "Brittisk dokumentärserie från 2007. I dagens Storbritannien ökar klyftorna mellan rika och fattiga. De välbeställda lever bekväma liv i avskilda områden.

I den här serien får fem av de rikaste britterna genom att leva som hemlösa i London under tio dagar. Resultatet blir ett socialt experiment som visar hur vardagen ser ut för tusentals hemlösa på Londons gator. Hur ska de här välbeställda medborgarna klara av att leva utan någonting annat än det de hittar och lyckas tigga ihop på gatan? "

Jag rekomenderar er att titta på den, för den är bra.

Ni köper väl de hemlösas tidning, Faktum som den heter här i Göteborg, Situation Stockholm heter den i Stockholm. Vem som helst kan hamna där. Det behöver inte vara missbrukare som blir hemlösa, utan det finns alla sorter. Stanna gärna och prata med försäljarna, det är uppskattat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra att du uppmärksammar de hemlösas situation. Det är en viktig fråga. Själv har jag aldig varit hemlös - snarare rotlös.

Jag är Göteborgare ursprungligen och har sett storstadseländet men vi har det även här i den lilla stad jag bor nära nu.
Men ingen vill kännas vid att det är ett problem, tyvärr.

S-Ta Clara (sthlm)ger ut en skiva med bibeltexter inlästa av skådisar för att samla in mer pengar till sin verksamhet för hemlösa.